شینجی میکامی : بازی‌های مدرن بیش از حد خودشان را جدی می‌گیرند

Shadows of the Damned یک بازی است که در آن، قهرمان داستان، گارسیا هات‌اسپور، نام اسلحه‌اش را "بونر" گذاشته و به موانع پیچک‌مانند در جهنم، "موی شیطانی" می‌گوید. این بازی با افتخار هویت خود به‌عنوان یک بازی ویدئویی را به نمایش می‌گذارد، درست در کنار متن ترانه "Love Will Tear Us Apart" از گروه Joy Division که با رنگ سفید ضخیم نقاشی شده است. از دشمنان شیطانی که با شلیک به سرشان الماس‌های قابل جمع‌آوری آزاد می‌کنند تا باس‌هایی که نقاط ضعف بزرگی دارند که به وضوح نشان می‌دهند "لطفاً اینجا را شلیک کنید"، Shadows of the Damned: Hella Remastered فقط یادآور این نیست که با اعتماد به نفس می‌داند که یک بازی ویدئویی است و چقدر خود را جدی نمی‌گیرد، بلکه پنجره‌ای است به اینکه بازی‌های ویدئویی از سال ۲۰۱۱ تا کنون چقدر پیشرفت کرده‌اند یا چقدر کم تغییر کرده‌اند.

در گفت‌وگویی با GameSpot در Gamescom 2024، تهیه‌کننده و خالق Resident Evil، شینجی میکامی، گفت: "[Shadows of the Damned] می‌داند که یک بازی ویدئویی است و سعی نمی‌کند چیز دیگری باشد. این روزها بازی‌های زیادی هستند که تمایل دارند خودشان را بیش از حد جدی بگیرند." وقتی به وضعیت بازی‌های اکشن-ترسناک اخیر، مانند بازسازی سال گذشته Resident Evil 4 یا Alan Wake 2 فکر می‌کنیم، جزئیات و واقع‌گرایی در مبارزات و گرافیک هر دو بازی دیده می‌شود. هر دو بازی دارای حرکات واقع‌گرایانه‌ای هستند که حس وزنی به اعمال شما می‌بخشند، چه یک تبر به صورت‌تان برخورد کند یا یک گلوله به سر دشمن شلیک کنید. وفاداری گرافیکی هر دو بازی دنیای باورپذیری را خلق می‌کند که شباهت زیادی به دنیای واقعی ما دارد. Shadows of the Damned: Hella Remastered دارای ویژگی‌های مشابهی با بازسازی Resident Evil 4 و Alan Wake 2 است—نمای دید از پشت شانه، مقابله با هیولاهای دشمن و حتی برخی از عناصر پازلی—اما این کار را با یک پالت رنگی روشن‌تر، انیمیشن‌های کارتونی و نگرش "به هیچ‌چیز اهمیت نمی‌دهم" انجام می‌دهد که نوعی اعتماد به نفس خاص خود را به نمایش می‌گذارد.

Shadows of the Damned بسیاری از این ویژگی‌ها را از نسخه اصلی Resident Evil 4، که توسط میکامی تولید شده بود، اقتباس کرد، اما در طراحی مبارزات خود بیشتر شبیه Alan Wake 2 است. هر دو بازی Alan Wake 2 و Shadows of the Damned نیاز به پاکسازی دشمنان از یک حضور تاریک‌گونه دارند تا بتوانند به آن‌ها آسیب بزنند، همچنین هر دو دارای حمله‌های ویژه و دکمه‌ای برای جاخالی دادن هستند. تفاوت این است که Shadows of the Damned دنیایی را که در حال حاضر در آن زندگی می‌کنیم تقلید نمی‌کند—بلکه یک جهنم رنگارنگ و زنده است، جایی که شما برای بهبود خود ساکی می‌نوشید و برای باز کردن درها به بچه‌های شیطانی توت‌فرنگی می‌دهید.

بسیاری از بازی‌ها، به ویژه اکنون با مشخصات سخت‌افزاری موجود، به دنبال نوعی ابرواقع‌گرایی هستند. ما واقعاً به ابرواقع‌گرایی اهمیتی نمی‌دهیم.

گوئیچی "سودا۵۱" سودا از این زاویه بود که اولین بار به نظرم رسید که در طی ۱۳ سال گذشته در ژانر اکشن-ترسناک از نظر طراحی مبارزه چیز زیادی تغییر نکرده است—این ایده‌ای سرگرم‌کننده است با توجه به اینکه چقدر برخی از بازیکنان استانداردهای طراحی بازی در آن دوران را "آرکیدی" می‌دانند.

میکامی‌سان توضیح داد: "احساس می‌کنم که ۱۳ سال پیش، زمانی که در حال ساخت نسخه اصلی [Shadows of the Damned] بودیم، چیزهای زیادی در توسعه بازی وجود داشت که در آن زمان تقریباً بدیهی بود. این طوری است که بازی‌ها را می‌سازید، این چیزی است که بازی‌ها باید شبیه آن باشند." او افزود: "خیلی چیزها از آن زمان تغییر کرده است. چیزهای زیادی در Shadows of the Damned وجود دارد که بسیار راحت و کمدی است و به راحتی می‌توان از آن لذت برد بدون اینکه تلاش کنیم بازی را بیش از حد جدی بگیریم یا بازی خودش را بیش از حد جدی بگیرد. بنابراین امیدوارم این چیزی باشد که با بازیکنان امروزی همخوانی داشته باشد، چون در گذشته، این همان چیزی بود که بازی‌های ویدئویی بودند." نویسنده Shadows of the Damned و بنیان‌گذار استودیوی توسعه‌دهنده Grasshopper Manufacture، گوئیچی "سودا۵۱" سودا، در مورد وضعیت فعلی واقع‌گرایی در بازی‌ها گفت: "احساس می‌کنم که این روزها بسیاری از بازی‌ها تلاش زیادی می‌کنند تا حس واقعیت را ایجاد کنند. بسیاری از بازی‌ها، به ویژه اکنون با مشخصات سخت‌افزاری موجود، به دنبال نوعی ابرواقع‌گرایی هستند. ما واقعاً به ابرواقع‌گرایی اهمیتی نمی‌دهیم."

برای Grasshopper Manufacture، فلسفه این است که بازی را به "بیشترین شکل ممکن بیانگر" ارائه دهند، به گفته سودا.

در حالی که Shadows of the Damned: Hella Remastered یک ارتقاء 4K به وضوح آن داده شده است، تشخیص بصری بازی از نسخه اصلی ۲۰۱۱ سخت است، و این به نفع بازی است. اتکای بازی به رنگ‌های روشن و حرکات اغراق‌آمیز شخصیت‌ها باعث شده که آزمون زمان را پس دهد. در حالی که طراحی هنری ماهرانه می‌تواند این تأثیر ماندگار را داشته باشد، طراحی بازی معمولاً با گذر زمان نشان می‌دهد که پیر شده است. اما به تعجب من، Shadows of Damned: Hella Remastered به نظر می‌رسد که در این گوشه از رقابت نیز به خوبی جای خود را حفظ کرده است.

در ۳۰ دقیقه‌ای که بازی کردم، انواع مختلفی از دشمنان، معماهای محیطی متنوع، و استفاده هوشمندانه‌ای از مکانیک‌های نور و تاریکی دیدم که من را دائماً در حالت آماده‌باش نگه داشت. کل این فصل با دقت زمان‌بندی شده بود و به نظر می‌رسید که به طور قابل توجهی روی آن تمرکز شده است. همه این عناصر در نسخه اصلی هم وجود داشت، اما طی ۱۳ سالی که از آخرین باری که آن را بازی کرده بودم گذشته بود، آن‌ها را فراموش کرده بودم. این یک شگفتی خوشایند بود—حسی که خود سودا نیز هنگام بازگشت به این بازی کلاسیک از سال ۲۰۱۱ داشت.

سودا-سان گفت: "قطعاً چیزهایی وجود دارد که نحوه نگاه من به بازی را تغییر داده است و فکر می‌کنم وقتی اکنون به بازی نگاه می‌کنم، آن‌ها را بیشتر درک می‌کنم. یک چیز که اکنون به بازی نگاه می‌کنم این است که در واقع احساس می‌کنم که این بازی خیلی بهتر ساخته شده بود نسبت به زمانی که اولین بار منتشر شد."

"ما در حال حاضر پروژه دیگری داریم که روی آن کار می‌کنیم," سودا ادامه داد. "این یک IP جدید است و از آنجایی که همزمان با بازسازی روی آن کار می‌کنیم، شما شروع به مقایسه و تضاد می‌کنید. بنابراین هنگام کار روی این IP جدید، با بازگشت به کار روی بازسازی [Shadows of the Damned] به طور همزمان، قطعاً چیزهایی را اکنون متوجه می‌شوم که شاید در آن زمان متوجه نشده بودم. مثل اینکه، 'اوه، هی، این شاید چیزی است که می‌توانستیم بهتر انجام دهیم، یا این چیزی است که می‌توانستیم تغییر دهیم.' و بالعکس، 'اوه، هی، این چیزی است که شاید بتوانیم آن را بگیریم و نوعی تغییر دهیم تا با IP جدید سازگار شود.'"

به گفته سودا، این یک "نه بزرگ" برای Grasshopper Manufacture بود. "یکی از دلایل اصلی که می‌خواستیم بازسازی را منتشر کنیم این بود که آن را روی هرچه بیشتر پلتفرم‌ها منتشر کنیم. در ابتدا فقط روی PS3 و Xbox 360 بود، و اگر فقط قرار بود روی Origin باشد، این هدف شکست می‌خورد، زیرا بیشتر محدود می‌کرد که چه تعداد از افراد می‌توانند آن را بازی کنند."

تا زمانی که Grasshopper Manufacture با شرکت مادر فعلی خود NetEase شریک شد—و پس از آنکه Origin دیگر تمرکز اصلی برای توزیع EA نبود—استودیو توانست قراردادی را برای به دست آوردن هم حقوق بازسازی و هم توزیع بازی انجام دهد.

تا کنون، Shadows of the Damned فقط در صورتی قابل بازی بود که یک نسخه فیزیکی از بازی داشتید، که به شدت دسترسی بازیکنان جدید به این کلاسیک کالت را محدود می‌کرد. خوشبختانه، Shadows of the Damned: Hella Remastered قرار است در تاریخ ۳۱ اکتبر برای همه پلتفرم‌های مدرن و PC منتشر شود.


منبع : gamespot



نظردهی
ثبت


    نظرات