PS5 Pro با قیمت ۷۰۰ دلار معرفی شد و در نوامبر عرضه می‌شود

پس از شایعات، افشاگری‌ها و گزارش‌های متعدد، سونی به‌طور رسمی پلی‌استیشن 5 پرو را معرفی کرد. این کنسول توسط معمار سیستم پلی‌استیشن، مارک سرنی، در جریان "ارائه فنی پلی‌استیشن 5" رونمایی شد و گفته می‌شود که قدرت آن تقریباً دو برابر پلی‌استیشن 5 است. قیمت این سیستم ۷۰۰ دلار است و فاقد درایو دیسک می‌باشد. همچنین پایه عمودی نیز به‌طور جداگانه فروخته می‌شود. پیش‌فروش این دستگاه از ۲۶ سپتامبر آغاز می‌شود.

این کنسول دارای ۲ ترابایت حافظه SSD است که نسبت به نسخه استاندارد PS5 افزایش داشته و همراه با کنترلر بی‌سیم DualSense و نسخه‌ای از بازی Astro's Playroom عرضه می‌شود (این بازی با Astro Bot که به‌تازگی عرضه شده، اشتباه گرفته نشود). PS5 Pro در تاریخ ۷ نوامبر از طریق فروشگاه PlayStation Direct و خرده‌فروشان دیگر در سراسر جهان به فروش می‌رسد.

سرنی این دستگاه را "قدرتمندترین کنسولی که سونی تاکنون ساخته" نامید. از نظر طراحی، این دستگاه مشابه PS5 موجود است و ارتفاع یکسانی دارد، اما یک برش شبیه به نوار مسابقه در کناره‌ها وجود دارد. تفاوت‌های اصلی در بخش سخت‌افزاری است که سونی پردازنده گرافیکی (GPU) را برای افزایش قابل‌توجه قدرت ارتقا داده است.

سرنی در مورد انتخاب‌های متداول میان حالت عملکرد (برای اولویت‌بندی فریم‌ریت) و حالت کیفیت (برای اولویت‌بندی کیفیت بصری) صحبت کرد و گفت که حالت عملکرد تقریباً ۷۵٪ مواقع انتخاب می‌شود. هدف از PS5 Pro حذف نیاز به انتخاب میان این دو حالت است، به لطف پردازنده گرافیکی ارتقا یافته و تکنیک ارتقای هوش مصنوعی به نام "PlayStation Spectral Super Resolution" (که شبیه به تکنیک‌هایی مثل DLSS انویدیا است که در بازی‌های رایانه‌ای بهبودهای چشمگیری ارائه می‌کند)، و همچنین بهبود افکت‌های ردیابی پرتو.

در اینجا جزئیات فنی کلیدی PS5 Pro به گفته پلی‌استیشن آورده شده است:

  • GPU ارتقا یافته: با PS5 Pro، ما به پردازنده گرافیکی با ۶۷٪ واحدهای محاسباتی بیشتر و ۲۸٪ حافظه سریع‌تر نسبت به کنسول PS5 فعلی ارتقا داده‌ایم. این ارتقا به‌طور کلی تا ۴۵٪ رندر سریع‌تر برای بازی‌ها را امکان‌پذیر می‌کند که تجربه را روان‌تر می‌سازد.
  • ردیابی پرتو پیشرفته: ما ردیابی پرتویی قدرتمندتری اضافه کرده‌ایم که انعکاس‌ها و شکست‌های نوری پویاتری را ارائه می‌دهد. این امکان را فراهم می‌کند که پرتوها با دو برابر یا گاهی سه برابر سرعت کنسول PS5 فعلی پردازش شوند.
  • ارتقای هوش مصنوعی: ما تکنولوژی جدیدی به نام PlayStation Spectral Super Resolution را معرفی می‌کنیم، که با استفاده از یادگیری ماشینی وضوح تصاویر را به‌طور شگفت‌انگیزی بهبود می‌بخشد.

در حالی که PS5 Pro فاقد درایو دیسک است، با درایو دیسک ۸۰ دلاری سازگار است.

بازی‌هایی که از ویژگی‌های PS5 Pro بهره می‌برند شامل Alan Wake 2، Assassin's Creed Shadows، Demon's Souls، Dragon's Dogma 2، Final Fantasy 7 Rebirth، Gran Turismo 7، Hogwarts Legacy، Horizon Forbidden West، Marvel's Spider-Man 2، Ratchet & Clank: Rift Apart، The Crew Motorfest، The First Descendant، و The Last of Us Part II Remastered خواهند بود. این بازی‌ها با عنوان "PS5 Pro Enhanced" مشخص می‌شوند.

PS5 Pro همچنین دارای ویژگی‌ای به نام "PS5 Pro Game Boost" است که بازی‌های PS4 سازگار را برای PS5 Pro ارتقا می‌دهد. سونی اعلام کرده که بیش از ۸۵۰۰ بازی سازگار هستند. بازی‌های پشتیبانی‌شده PS4 و PS5 ممکن است عملکرد بهتری داشته باشند و برخی از بازی‌های PS4 در وضوح بالاتری اجرا خواهند شد.

دیگر ویژگی‌های پشتیبانی شده شامل Wi-Fi 7، VRR و خروجی 8K است که برای استفاده از آنها به سخت‌افزارهای سازگار نیاز دارید.

PS5 Pro با تمام لوازم جانبی پلی‌استیشن فعلی، از جمله PS VR 2، PlayStation Portal، DualSense Edge، Pulse Elite، Pulse Explore و کنترلر Access سازگار است.

سونی اظهار داشت: "سفر PS5 ما بدون حمایت میلیون‌ها بازیکنی که در طول سال‌ها از ما پشتیبانی کرده‌اند و عشق خود به بازی را با ما به اشتراک گذاشته‌اند، ممکن نبود. فرقی نمی‌کند بازیکنان PS5 را انتخاب کنند یا PS5 Pro، ما می‌خواهیم بهترین تجربه بازی ممکن را برای همه فراهم کنیم."

وجود PS5 Pro با سنت سونی سازگار است، چرا که قبلاً نسخه "Pro" پلی‌استیشن 4 را در نوامبر ۲۰۱۶ عرضه کرده بود. PS4 Pro با قیمت ۴۰۰ دلار عرضه شد، در حالی که PS4 استاندارد ۳۰۰ دلار بود. این بار فاصله قیمتی بین کنسول‌ها بیشتر است، زیرا PS5 به قیمت ۵۰۰ دلار و PS5 Pro به قیمت ۷۰۰ دلار فروخته خواهد شد.

پیش از این اعلامیه، دستیار هیدئو کوجیما عکسی از بازی کردن Death Stranding 2 با دستگاهی که به نظر می‌رسید نسخه توسعه‌دهنده PS5 Pro است، منتشر کرده بود.

این اعلامیه درست پس از موفقیت سونی با عرضه بازی تحسین‌شده Astro Bot صورت گرفت.

منبع : gamespot



نظردهی
ثبت


    نظرات